reklama

Lidský katalog: Dívka se za týden naučila nazpaměť 328 stran katalogu Ikea

8.9.2017 – Zuzana Rychlá
Většina lidí si pamatuje jen 10 % z toho, co čtou. Třiadvacetiletá Yaanja Wintersoulová je v tomto ohledu výjimečná. Má takřka dokonalou paměť
Yaanja Wintersoulová
Yaanja Wintersoulová

Víte, co je to Bäckaby, Vallentuna, Fixhult, Lugnvik nebo třeba Lycksele? Slova evokující spíše postavy z fantasy příběhů, jsou ve skutečnosti názvy pohovek švédského nábytkářského koncernu Ikea. Každý, kdo do této prodejny levného konfekčního nábytku někdy zavítal ví, že podobnými obtížně zapamatovatelnými jmény se jejich produkce jen hemží.

Své o tom ví i třiadvacetiletá v Mongolsku narozená a ve Švédsku žijící Yaanja Wintersoulová. Tato dívka se během jediného týdne dokázala naučit obsah celého 328stránkového katalogu Ikea pro rok 2018. Yaanja nejen že zná zpaměti názvy všech z 4 818 položek v katalogu, dokáže k nim přiřadit i jejich klíčové vlastnosti a dokáže přesně určit jaké produkty se nacházejí na konkrétní stránce katalogu.

Úctyhodný výkon Yaanji Wintersoulové není výsledkem speciálních dovedností nebo snad fotografické paměti. Třiadvacetiletá dívka pouze ví, jak pracovat s pamětí. Ostatně jde o dvojnásobnou šampionku World Memory Championship, tedy Mistrovství světa v paměťových disciplínách.

Mimochodem, názvy produktů Ikea vznikají na základě velmi přesného klíče – venkovní nábytek je pojmenován po skandinávských ostrovech, knihovny nesou jména profesí a chlapeckých jmen a názvy pohovek zase odkazují na zeměpisné pamětihodnosti Švédska. Systém pojmenovávání zavedl zakladatel koncernu Ikea Ingvar Kamprad, který trpěl dyslektickou poruchou čtení.

Foto, ilustrace: 
Ikea
Zdroj: 
Business Insider, Ikea
reklama